Škola

Dobrý den vážení návštěvníci školy, rodiče, žáci, vítám Vás na odkazu Základní školy, Práče, okres Znojmo - příspěvkové organizace.

Výuka na ZŠ Práče

Výuka probíhá dle Školní vzdělávací program „Škola dětem”, který byl vytvořen dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání ( RVP ZV)

Co vlastně Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání je a proč vznikl?

Rámcový vzdělávací program základního školství (RVP ZV) vymezuje charakter a obsah vzdělávání. Nahradil známé osnovy, ale podstatně se od nich liší. Jeho úkolem už není vyjmenovávat všechny nepostradatelné znalosti, které se každý žák musí naučit, ale obecně formuluje cíle a stanovuje tzv. kompetence, dovednosti, které má žák získat.

Hlavní změnou je to, že dříve byly cílem vzdělávání izolované vědomosti, které ve většině případů neuměli žáci v praxi použít. Nyní jsou cílem vzdělávání kompetence tj. dovednosti, připravenost žáka něco vykonávat. Jedná se například o schopnosti jako je ochota a dovednost stále se učit, tvůrčí přístup, komunikační a prezentační dovednosti (včetně komunikace v cizích jazycích), schopnost spolupracovat, jednat s lidmi, nést odpovědnost, řešit problémy, dovednost práce v týmu, schopnost sebevzdělávání.

„Škola dětem” - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání (ŠVP ZV) je „spuštěn”od září školního roku 2007/2008. Od té doby prošel několika úpravami.

ZV školy vychází z aktuálních potřeb našich žáků a měnících se společenských podmínek. Smyslem ŠVP ZV je vybavit žáky nejen vědomostmi, ale především vyvolat a rozvíjet schopnosti a dovednosti, které jim pomohou uplatnit se ve společnosti – tj. umění učit se, řešit problémy, komunikovat s ostatními, rozvíjet sociální vztahy, uvědomovat si globálnost jevů na Zemi atd. Převedeno do naší praxe to znamená vzdělávat a vychovávat naše žáky tak, aby byli připraveni pro běžnou realitu všedního života. Velký důraz klademe na aktivní výuku a činnost dětí. Klademe velký důraz na jazykové vzdělání, především cizích jazyků. Angličtinu vyučujeme již od 1. ročníku. Informatiku od 4. ročníku. V jednotlivých vyučovacích hodinách probíhají tématické bloky o nebezpečí drog a sociálně patologických jevů.

Základní prioritou školního vzdělávacího programu je vytvoření podnětného a tvůrčího školního prostředí pro všechny děti bez rozdílů.

  • chceme učit žáky takové znalosti a dovednosti, které budou dobře uplatnitelné v životě,     tzn. méně encyklopedických poznatků a více se zaměřit na činnostní učení se zaměřením na   rozvoj individuálních schopností dětí;
  • zavádět do výuky efektivní metody výuky, jako je skupinové a projektové vyučování, kterými vedeme žáky k týmové práci, k vzájemné pomoci, sounáležitosti a vzájemnému  respektu;
  • pro budoucí život v EU je nezbytné výrazně posílit výuku cizích jazyků s důrazempředevším na jazyk anglický;
  • vést žáky k využívání komunikačních a informačních technologií, podporovat zavádění a využívání výpočetní techniky do všech předmětů, podporovat výuku na počítačích a jejich využívání;
  • vést žáky k dodržování stanovených pravidel, zejména pravidel školního řádu;
  • naučit žáky zásadě, že pravidla jsou od toho, aby se dodržovala, nikoliv od toho, aby se porušovala (někdy vidí žáci kolem sebe opak, viz pravidla silničního provozu, pravidla vzájemného soužití mezi lidmi apod.)

Závěrem Vás chci ubezpečit, že pokud nenajdete potřebné informace, jsem Vám já i všichni pedagogičtí pracovníci k dispozici pro jejich získání.

Mgr. Kamila Dvořáková

ředitelka školy

Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace

V rámci Národního plánu obnovy školy jsme obdrželi na:

  • prevence digitální propasti  15000 Kč 
  • digitální učební pomůcky 34000 Kč.

Byly pořízeny:

tablety,LEGA® Education SPIKE™ Essential, licence k výukovým programům ve škole i na domácí procvičování, sluchátka.

Nebojte se malotřídky

Ve sloučených třídách na malotřídkách se uplatňuje hlavně skupinové vyučování. Učitel musí žáky všech ročníků v rámci své třídy zaměstnat něčím jiným, a to tak, aby se u práce skupiny vzájemně nevyrušovaly.

Domácí a takřka rodinné prostředí je nejen příjemné, ale je také obvykle prevencí některých negativních jevů, jako je například šikana nebo násilné chování žáků.

A proč právě k nám?                                               

10 dobrých důvodů:

  • Menší počet žáků ve třídách
  • Respektování individuálních možností a potřeb každého žáka 
  • Budování samostatnosti žáků 
  • Práce v týmech
  • Moderní metody výuky
  • Kvalitní výuka
  • Nové interaktivní pomůcky, PC učebna, počítačové výukové programy
  • Rodinná atmosféra
  • Nová tělocvična
  • Zájmové kroužky (náboženství, sportovní, taneční, rukodělný, doučování, dle potřeb žáků)

 logo EUlogo MŠMTlogo Národní plán obnovy

Podpora doučování žáků

I v letošním roce  poskytujeme podporu v doučování žáků. Od ledna do srpna roku 2023 bude tato aktivita pokračovat v rámci Národního plánu obnovy a finančním zdrojem pro realizaci budou prostředky fondu Evropské unie – Next Generation EU.

Podporu použijeme za účelem doučování potřebných žáků.

V roce 1894 byla postavena nová školní budova. Stará byla již nevyhovující. Určilo se stavební místo - pozemek u silnice do Lechovic.

Do roku 1870 byly vybírány naturálie pro učitele od usedlíků.

Např. : 4 1/2 měřice pšenice, 9 měřic žita, 4 bochníky chleba od každého školou povinného žáka školy ( tehdy jich bylo52), 12 krejcarů na otop třídy a to vše 1x za rok.

Po roce 1870 byly naturálie nahrazeny penězi. A tak učitel dostával ročně 500 zlatých, kromě příplatků, které mu dle zákona patřily, navíc byt v budově školy a vytápění ( na náklady obce). Pole velikosti 3/4 míry při škole zůstalo a obecní zastupitelstvo mu přidalo ještě 3 malá políčka.

Školné obnášelo v roce 1870 na každé dítě ročně 3 zlaté 84 krejcarů, z čehož polovinu hradili rodiče a druhou polovinu obecní zastupitelstvo.